Toetsing
Bij Grotius beoordelen en toetsen wij op een manier die zowel het leerproces als de eindresultaten van de leerlingen centraal stelt. Onze aanpak combineert formatieve en summatieve evaluatiemethoden om de voortgang van de leerling gedurende het hele schooljaar in kaart te brengen en bij te sturen.
Formatieve beoordeling: Leren zichtbaar maken
Formatieve beoordeling is bij ons een continu proces dat gericht is op het verbeteren van het leerproces. Dit betekent dat we voortdurend informatie verzamelen over waar de leerling staat ten opzichte van de leerdoelen, zonder dat hier cijfers aan verbonden zijn. Dit helpt ons om tijdig bij te sturen en in te spelen op de individuele behoeften van de leerlingen. Wij gebruiken verschillende checkmomenten in de lessen om te zien waar leerlingen eventueel vastlopen, zodat we niet wachten tot een cijfer is gegeven, maar direct actie ondernemen.
Summatieve toetsing: De voortgang monitoren
Naast formatieve evaluatie toetsen we summatief om het cognitieve niveau van leerlingen te monitoren en vast te leggen. Vier keer per jaar krijgen leerlingen een cijfer om de behaalde resultaten te meten ten opzichte van de kerndoelen en eindtermen. Dit biedt een duidelijk beeld van hun prestaties in relatie tot de leerdoelen en referentieniveaus.
Flexibel en doelgericht bijsturen
Met onze focus op zowel formatieve als summatieve toetsing zorgen wij ervoor dat we tijdig kunnen bijsturen, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn op toetsmomenten. Zaken die na een toetsweek zichtbaar worden, proberen wij eerder in het proces te signaleren, zodat leerlingen geen onnodige onvoldoendes halen. Op deze manier bouwen we aan een effectieve leeromgeving waarin elke leerling de kans krijgt om optimaal te presteren.
Er valt nog zoveel te ontdekken…
Op Grotius helpen wij jou ontdekken waar jouw passie ligt en steunen we jouw in je ontwikkeling richting het vervolgonderwijs. Ben jij klaar voor de volgende stap? Dan groeien wij met je mee. Welkom op Grotius.